Wilco Nuvelstijn gooide het roer rigoureus om in coronatijd

‘We hebben belangrijke lessen geleerd’

Hoewel hij het niet meer dan normaal vindt dat zijn winkel weer open is, is hij onwijs blij dat het weer kan en mag. Wilco Nuvelstijn van Nuvelstijn Mode in Dedemsvaart kijkt net als ieder ander terug op een lastige periode, maar ook op een mooie tijd, waaruit hij nuttige lessen heeft getrokken.

Ondanks zijn blijdschap gaat zijn hart uit naar de horeca en de cultuursector. ‘Ik snap dat er gedurende de pandemie regels zijn waaraan we ons moeten houden, maar ik denk niet dat wij hier persé de bron van besmetting zijn. Drukke steden misschien, maar een dorp als Dedemsvaart? Nee, dat denk ik niet.’

Blijven denken in kansen en mogelijkheden

Maar, net als vele anderen, kon ook Nuvelstijn Mode de afgelopen tijd niet veel anders dan zich bij de situatie neerleggen. Dat de Dedemsvaarters massaal bij de supermarkt aan de overkant naar binnen gingen, voelde soms wel wrang. Wilco stond alleen niet toe dat di t gevoel de overhand zou krijgen. En dus koos hij er heel resoluut voor om over zijn wrevel heen te stappen en te blijven denken in kansen en mogelijkheden. Zoals hij het altijd heeft gedaan en wat hem uiteindelijk tot een succesvol ondernemer heeft gemaakt.

Persoonlijk contact

De Dedemsvaartse ondernemer bleek gedurende de pandemie zijn tijd ver vooruit te zijn. Daar waar veel andere middenstanders in den lande hun les trokken uit de eerste lockdown en een webshop inrichtten, had Nuvelstijn Mode dat allemaal op orde. Al sinds 2012. Online bestellen of kleding reserveren in de winkel, het kon allemaal. Wilco bracht met dit systeem het percentage retourzendingen tot een acceptabel niveau en stimuleerde tegelijkertijd het persoonlijk contact. Dit dankzij de optie ‘reservering in de winkel’. Een win-win situatie dus.

We moesten opeens op een hele andere manier gaan ondernemen’

‘Dat is wel ons grote voordeel geweest’, beaamt Wilco. ‘Zeker in de tweede lockdown konden we op die manier toch nog wat klantencontacten onderhouden en mede daardoor bij de deur nog iets anders uit de collectie laten zien. Toch moesten ook wij opeens op een hele andere manier gaan ondernemen. Zeker in de eerste lockdown was het enorm schakelen. We zijn ons nog veel meer gaan richten op social media, hadden de hele dag telefonisch contact of stuurden berichten via Facebook of Instagram. Met het team maakten foto’s van alle kleding, richtten we ‘op-zicht-boxen’ in en in mijn auto maakte ik rekken, zodat ik met zoveel mogelijk voorraad op pad kon. In het begin reed ik af en aan, op de bonnefooi. Totdat we ook daarvoor een planning maakten om efficiënter aan huis te kunnen bezorgen.’

‘Gemakkelijker op onverwachte situaties inspelen’

Arbeidsintensief. Dat wel. Volgens Wilco is het allemaal de moeite waard geweest. ‘Het water heeft ons nooit aan de lippen gestaan en bovendien hebben we belangrijke lessen geleerd.’ Wilco doelt op een rigoureuze beslissing, die hij nam in de tijd van de lockdown. Op tv zag hij hoe voor miljarden aan kleding in de woestijn werd gedumpt. Dat zette hem aan het denken. Het heeft Wilco doen besluiten het roer om te gooien. ‘Vroeger hingen bij ons de rekken vol en hadden we ook nog volop voorraad. Daar zijn we vanaf gestapt. Ik koop kleding korter van tevoren in. Ook richt ik me minder op China en vaker op de markt in Europa. Daar geldt een productietijd van acht weken en dankzij die kortere levertijd kan ik veel specifieker kleding inkopen. Daardoor kan ik ook gemakkelijker op nieuwe trends en onverwachte situaties inspelen.’

‘Pure nostalgie’

‘Ik moet eerlijk bekennen dat ik nooit had verwacht dat ons dit nog eens zou overkomen. Je wordt toch echt wel even flink met de neus op de feiten gedrukt. Niets is vanzelfsprekend, dat blijkt maar weer’, verzucht de Dedemsvaartse ondernemer. Wilco ziet desondanks ook positieve kanten. ‘Vorig jaar Kerst was een hele mooie tijd. Ik stond bij klanten midden in de woonkamer, terwijl zij kleding aan het passen waren. Een beetje zoals mijn opa vroeger langs de boeren ging en de producten aan huis bracht. Bizar eigenlijk, maar wel pure nostalgie. De onzekerheid en uitzichtloosheid maakte het lastig, maar het was tegelijkertijd een tijd van ontdekken, creativiteit en freewheelen en ja, daar heb ik wel van genoten’, lacht hij.

‘Het gemoedelijke van het dorp’

Wilco is ervan overtuigd dat het lokaal kopen weer een extra dimensie heeft gekregen. ‘We hebben de afgelopen tijd aangetoond wat de kracht is van lokaal kopen. Die onderlinge verbinding, het gemoedelijke van het dorp, ja, dat is wel waar ik me in coronatijd heel erg bewust van ben geworden en extra ben gaan waarderen.’

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden die Nuvelstijn Mode online biedt? Kijk dan even op de website.

Kijk voor meer verhalen op werken, wonen en doen INDedemsvaart.

Deel dan dit verhaal op social media en laat ook anderen kennis maken met INDedemsvaart.

Bekijk ook in Dedemsvaart