Verhalen

Op INDedemsvaart schrijven we verhalen met impact. Verhalen waar de Dedemsvaarters zich in herkennen, die inspireren, die betekenis geven en die verbinden. Verhalen, waaruit blijkt dat we omzien naar elkaar, dat we met elkaar een gezonde ambitie hebben, kansen benutten, dat er saamhorigheid en is en waaruit blijkt hoe trots we eigenlijk zijn op ons dorp en alles wat daarmee samenhangt. Waarmee we laten zien dat we als krachtige kern belangrijk zijn voor de groeigemeente Hardenberg en dat Dedemsvaart een van de uithangborden is van de meest toegankelijke gemeente van Nederland. Dat we niet alleen keihard werken om dat vast te houden, maar dat we ons juist extra willen inzetten om dat beeld te verstevigen.

Met INDedemsvaart onderstrepen we de kracht van de Dedemsvaartse samenleving. Als onderdeel van de gemeente Hardenberg en de kracht van gewoon doen en durven doen. 

Beursvloer Hardenberg 2024

Het matchevent van de gemeente Hardenberg – Op de Beursvloer worden vragen van stichtingen en verenigingen samengebracht met aanbod van het lokale bedrijfsleven. In ruil voor een tegenprestatie helpen ondernemers, maatschappelijke organisaties.

De Beursvloer verbindt mensen en wensen met elkaar. De avond start met een gezamenlijk diner in de sfeervolle ambiance. Als de gong klinkt, gaat de Beursvloer 2024 van start. De deelnemers hebben een uur de tijd om hun match te realiseren. In een ongedwongen sfeer worden de matches gerealiseerd. Dit wordt door de notaris nog eens bekrachtigt.

WOENSDAG 7 februari |   18.00 – 21.00 UUR

Locatie Vechtdal College Dedemsvaart

Deelname is gratis.

Winnaars tweede en laatste trekking Eindejaarsactie bekend

Op zaterdag 23 december is de tweede en laatste trekking geweest van de Eindejaarsactie!

Hierbij zijn de twee hoofdprijzen, 2 minuten gratis winkelen bij de Albert Hein en 2 minuten gratis winkelen bij Jumbo, direct verzilverd.

2 minuten gratis winkelen bij Jumbo

  • Jan Boerman Dedemsvaart

2 minuten gratis winkelen bij AH

  • Marjan Bouwers Dedemsvaart

 

Ook zijn er nog 40 winnaars van een DMC waardebon t.w.v. €25 euro:

  • 1 Willeke Boeve Arriën
  • 2 Aartje van der Brake Dedemsvaart
  • 3 Esmee van der Burg Dedemsvaart
  • 4 Joke Colenbrander Linde
  • 5 Judith Cramer Dedemsvaart
  • 6 Ans Derksen Dedemsvaart
  • 7 Lynn Dubbeld Dedemsvaart
  • 8 Jan van Dijk Dedemsvaart
  • 9 Janny Dijk Dedemsvaart
  • 10 Paulien van Faassen Dedemsvaart
  • 11 Paul Hans Dedemsvaart
  • 12 S. van Heest Balkbrug
  • 13 Janny Hein Dedemsvaart
  • 14 Angelique Holtman Balkbrug
  • 15 Chantal van der Horst Dedemsvaart
  • 16 Ginie Houtman Dedemsvaart
  • 17 Femmy van Hulst Dedemsvaart
  • 18 L. Koehorst Dedemsvaart
  • 19 Wienet Kranenburg Dedemsvaart
  • 20 Nienke Lefers Balkbrug
  • 21 Lubbelinkhof Dedemsvaart
  • 22 Lindy Luiten Dedemsvaart
  • 23 Jorien Meijer-Oelen Dedemsvaart
  • 24 Elly de Olde Dedemsvaart
  • 25 Gabriëlle Prinsen Erica
  • 26 Joke Siegelaar Drogteropslagen
  • 27 Jenneke Smid Heemserveen
  • 28 Hannah Smit Dedemsvaart
  • 29 Gerda Spijker Dedemsvaart
  • 30 Jeanet van Spijker Nieuwleusen
  • 31 Cindy van Staalduinen Linde
  • 32 H. Stoelwinder Dedemsvaart
  • 33 B. Timmer Dedemsvaart
  • 34 Mariska Timmer Balkbrug
  • 35 Louis van Tolie Dedemsvaart
  • 36 Cees Uri Dedemsvaart
  • 37 Alie den Uijl Dedemsvaart
  • 38 Geke Varwijk Dedemsvaart
  • 39 Willeke v.d. Veen Dedemsvaart
  • 40 M. Voogt Dedemsvaart

Winnaars 1e trekking Eindejaarsactie bekend

Op zaterdag 16 december is de eerste trekking geweest van de Eindejaarsactie! Hierbij zijn de twee hoofdprijzen, 2 minuten gratis winkelen bij de Albert Hein en 2 minuten gratis winkelen bij Jumbo, direct verzilverd.

2 minuten gratis winkelen bij Jumbo

  • Samantha Hoogvliet Dedemsvaart

2 minuten gratis winkelen bij AH

  • R.G. Dekker Dedemsvaart

Ook zijn er nog 40 winnaars van een DMC waardebon t.w.v. €25 euro:

  • 1 Sanne Altena Rheezerveen
  • 2 Lisanne Ballast Dedemsvaart
  • 3 Riekie v.d. Belt Dedemsvaart
  • 4 Jacqueline Bijlard Stegeren
  • 5 Nicolien Bos Dedemsvaart
  • 6 Rien Both Dedemsvaart
  • 7 Marissa Broekman Dedemsvaart
  • 8 Nicole Brouwer Dedemsvaart
  • 9 Lida Drogt Dedemsvaart
  • 10 Annie Dunnewind Dedemsvaart
  • 11 J. Eggink Dedemsvaart
  • 12 Jan Hans Dedemsvaart
  • 13 Janny Hengeveld Dedemsvaart
  • 14 Alwie Hilberink Dedemsvaart
  • 15 Arina de Jong Balkbrug
  • 16 Henk Jonker Dedemsvaart
  • 17 Astrid Kerbof Dedemsvaart
  • 18 Leon Kleinheerenbrink Lutten
  • 19 A. Kolthof Dedemsvaart
  • 20 J. Klein Kranenburg Dedemsvaart
  • 21 Jacco Leehuis Dedemsvaart
  • 22 Britt Logtenberg Dedemsvaart
  • 23 Reka Lubbelinkhof Dedemsvaart
  • 24 Aukje Marsman Dedemsvaart
  • 25 Elly Mensink Linde
  • 26 Janny Niezink Dedemsvaart
  • 27 Titia Pit-Greevink Balkbrug
  • 28 Anita Ruinemans Dedemsvaart
  • 29 Rieky Sieljes Dedemsvaart
  • 30 Chanel van Slooten Dedemsvaart
  • 31 Merle Slotman Ommen
  • 32 Nikita Steffens Dedemsvaart
  • 33 H. Roelofs-Strijker Dedemsvaart
  • 34 I. Viskaal Dedemsvaart
  • 35 Marijke de Vries Dedemsvaart
  • 36 Hannelore Veeningen Dedemsvaart
  • 37 Alie Waninge Dedemsvaart
  • 38 Hermien Wesselink Dedemsvaart
  • 39 Marloes Wielink Dedemsvaart
  • 40 Femia Wolken Sleen

De winnaars hebben persoonlijk bericht ontvangen. Op zaterdag 23 december is de 2e trekking! Wil jij ook kans maken op één van deze mooie prijzen? Shop lokaal en krijg bij aankoop een DMC lot.

Opening Personal Training studio

Zaterdag 2 december heeft ‘Optimize PT’ de deuren geopend aan de marktstraat 8 in Dedemsvaart. Een nieuwe en moderne sportschool met de nieuwste apparatuur, waar enkel getraind kan worden op afspraak. Dit in de vorm van personal training of smallgroup training met een maximum van 4 sporters.

De reden waarom er gekozen is voor deze vorm is om kwaliteit te waarborgen. Een trainer die jou coacht, begeleid en corrigeert zorgt ervoor dat jouw trainingen en jouw traject van veel meer waarde kunnen zijn en dat je hierdoor dus echt resultaten gaat bereiken.

Bij Optimize wordt er gewerkt met de 4 pijlers van Optimize. Deze 4 pijlers zullen per individu geoptimaliseerd worden, dit zijn: training, voeding, herstel (van klachten/pijntjes) en slaap/stress.

Eigenaar Patrick Meijer, welke al jarenlang actief is in de sportwereld, is van mening dat een studio als deze een ontzettend mooie toevoeging is aan sportend Dedemsvaart!

Nieuw kunstevenement in Dedemsvaart

De eerste editie van DNA Kunstexpeditie in Dedemsvaart gaat van start. In de maand oktober tonen professionele kunstenaars op drie historische locaties werk dat een relatie aangaat met de plek waar ze exposeren. Het thema is: DNA van Dedemsvaart zichtbaar maken. Ook het publiek wordt uitgenodigd het eigen DNA te verkennen. DNA Kunstexpeditie is een initiatief van kunstenaar Zus van Zand en wordt vanuit Promotie Samenwerking Dedemsvaart (PSD) georganiseerd. Met dank aan de provincie Overijssel, gemeente Hardenberg en het VSBfonds voor hun genereuze financiële bijdrage.

DNA van Dedemsvaart
Waar kom je vandaan (of: weg)? is een veel gestelde vraag. Met die vraag wordt meestal niet bedoeld waar je woont, maar waar je roots liggen. Waar je geboren en getogen bent, waar je familie vandaan komt, dat doet er toe. In de eerste editie van de DNA Kunstexpeditie gaan we daarom op zoek naar het DNA van Dedemsvaart.

Het dorp heeft een rijke cultuurhistorie. Op cultuurhistorische grond in en rond Dedemsvaart gaan professionele kunstenaars een relatie aan met de locatie waar ze exposeren. In Tuinen Mien Ruys reflecteren kunstenaars op het gedachtegoed van tuinarchitect Mien Ruys. Op het Kalkoventerrein toont een kunstenaar werk dat vervaardigd is in de smederij/houtwerkplaats van de Historische Vereniging Avereest. In en rond The Fellowship Of Acoustics (TFOA) exposeert een groep kunstenaars uit de regio. Curator is Marie Louise Minke. Met de tentoonstellingen brengen we het DNA van Dedemsvaart tot leven.

Via zogeheten Open Calls worden kunstenaars opgeroepen een voorstel in te dienen. Onder leiding van zakelijk en artistiek leider Irma van Zand maakt de vakjury een selectie.

Verken je eigen DNA
In samenwerking met onder andere Cultuurkoepel Vechtdal, De Stuw, The Fellowship of Acoustics, de Zeven Linden en Daltonschool De Groen worden allerlei activiteiten ontwikkeld om het eigen DNA te verkennen. Zo worden onder andere een puzzeltocht en Urban Sketch Days georganiseerd op de deelnemende locaties. In TFOA komt een open atelier waar het publiek wordt uitgenodigd zelf het DNA van Dedemsvaart en/of het eigen DNA kan verbeelden. Leerlingen van de Zeven Linden zijn al gestart met het maken van een kunstroute langs bestaande kunstenwerken in hun eigen dorp.

Informatie 
In juni gaat de website van de DNA Kunstexpeditie van start. Daar vindt men alle informatie over de deelnemende kunstenaars die daar bekend worden gemaakt, evenals de activiteiten die nog in ontwikkeling zijn. Het adres van de website is: <a href=”http://www.kunstexpeditie-dedemsvaart.nl”>www.kunstexpeditie-dedemsvaart.nl</a>.

De DNA Kunstexpeditie wordt mede mogelijk gemaakt door: 
Provincie Overijssel, Gemeente Hardenberg, VSBfonds, Promotie Samenwerking Dedemsvaart, Tuinen Mien Ruys, Historische Vereniging Avereest, The Fellowship Of Acoustics, de Gashouder, Cultuurkoepel Vechtdal, De Stuw, de Zeven Linden, daltonschool De Groen, Readshop, F-IRMA, Halte 2, Webzuiver.

Interactieve Meerpalen Route onthult dorpsgeschiedenis

‘De oudheid in een modern jasje’

Dedemsvaart is in het bezit van maar liefst 144 monumentale panden. ‘Jammer om daar niets mee te doen’, dacht de Promotiestichting Dedemsvaart (PSD). Sterker nog, de stichting zag haar kans schoon om hiermee het dorp nog eens extra op de kaart te zetten. En dus werd de Meerpalen Route in het leven geroepen. Niet zomaar een route. Een ware beleving! Een route, waarin de dorpsgeschiedenis langs het water dankzij prachtige verhalen wordt onthuld vanuit het perspectief van historische kopstukken.

‘Zonde om zo’n parel te laten liggen’, vond Gea van Dijk van de PSD. Ze bedacht zich dan ook geen moment en stelde een werkgroep samen voor een eerste brainstormsessie. ‘Een ding stond voor ons vast. We wilden meer dan enkel een route uitstippelen over de geschiedenis’, vult mede-initiatiefnemer Hans Heering aan. ‘Juist deze moderne tijd vraagt om iets extra’s. Geen stoffig imago, maar interactief. De oudheid in een modern jasje.’

Verhalen vanuit verschillend perspectief

Zo kwam de PSD in de inspiratiesessie op het idee om de palen, waaraan schepen van oudsher kunnen aanmeren, te voorzien van een QR-code. ‘Als je de code scant, krijg je in een speciale app op je telefoon een keuzemenu. Volwassenen kunnen kiezen of ze het verhaal willen horen vanuit het perspectief van een jonge Baron van Dedem, de grondlegger van ons dorp of van de nog jonge Mien Ruys van de beroemde Tuinen. Kinderen kunnen het verhaal van Kootje beluisteren. Kootje is sinds vorig jaar onze mascotte, een grappig vogeltje dat alle pareltjes van ons dorp over het voetlicht brengt.’

De Meerpalen Route speelt zich voornamelijk af langs het water en is 8 kilometer lang. Bewoners van de monumentale panden hebben het initiatief omarmd en zijn er trots op dat hun pand in de route is opgenomen.

Iets goeds neerzetten

De PSD is al met al ruim een jaar bezig geweest met de voorbereidingen. ‘We hebben weliswaar wat vertraging opgelopen door corona, maar we hebben er ook echt de tijd voor genomen’, vertelt Gea. ‘We wilden iets goeds neerzetten. En bovendien was het een flinke klus, waaraan veel bedrijven hun steentje hebben bijgedragen. Inclusief de gemeente, die het project heeft gesubsidieerd.’

Beide PSD-leden zijn trots op het resultaat. ‘We hebben in ons dorp zoveel moois om te laten zien. We zijn ons daar vaak niet echt van bewust. Soms weten we het ook niet van elkaar. Daarin willen we zeker nog een verbeterslag maken. We hopen met alle initiatieven die er zijn ons dorp nog beter op de kaart zetten. Dedemsvaart mag niet meer ontbreken op de toeristische kaart van de gemeente Hardenberg. We zijn per slot van rekening de op een na grootste kern. Het is de hoogste tijd om ons te laten zien, mensen van buitenaf te inspireren, zodat ze nieuwsgierig worden naar ons dorp en hier ook de omgeving komen verkennen.  Want, zeg nou zelf, Dedemsvaart is beslist het bezoeken waard’, zegt Gea overtuigend.

Historisch spektakel

Hoewel de PSD in de omgeving nog veel meer kansen ziet om het dorp als toeristisch gebied verder te ontwikkelen, zijn vooralsnog alle pijlen gericht op de officiële kick off van de Meerpalen Route. Deze staat gepland op vrijdag 15 april. Op zaterdag barst er voor het eerst sinds 2018 weer een historisch spektakel los in Dedemsvaart, waarbij de Baron van Dedem en Mien Ruys geheel in stijl hun entree maken. Wandelaars krijgen een stempelkaart mee en kunnen bij elke meerpaal een stempel halen. Wie een volle kaart inlevert, maakt kans op een ballonvaart boven Dedemsvaart.

‘We nodigen iedereen van harte uit om de Meerpalen Route te komen lopen’, zegt Gea enthousiast. ‘Hoe mooi is het dat we als inwoners ook een stukje van onze eigen historie kennen. Dat we ook nu weer met trots kunnen zeggen: ‘wij wonen in het mooie Dedemsvaart’.’

Kijk voor meer verhalen op werken, wonen en doen INDedemsvaart.

 

 

Alice Bijker verlegt koers van juf naar spreker bij uitvaarten

‘Je kunt het maar één keer goed doen’

Maar liefst 37 jaar was ze juf, waarvan 19 jaar op basisschool De Ark in Dedemsvaart. Ze sloot als trouwambtenaar ontelbaar veel huwelijken en sinds 2015 is ze regelmatig te horen als spreker bij een uitvaart. Afgelopen zomer gaf ze de zekerheid van het onderwijs op en gaat ze verder als zelfstandig ondernemer. Alice Bijker verlegt haar koers. Op 57-jarige leeftijd. In alle vrijheid gaat ze zich toeleggen op haar functie als spreker bij uitvaarten en alles wat er qua rouwbegeleiding nog op haar pad komt.

Ontstaan vanuit een fascinatie voor rouwadvertenties. Voor de inhoud ervan, de taal en de boodschap die eruit spreekt. Omdat het een verhaal vertelt. Hoe iemand was. Niet allesomvattend, maar wel meer dan een tipje van de sluier. Dat wat de essentie raakt. Bijvoorbeeld of de overledene gelovig was, geloofde in leven na de dood, of er machteloosheid was of juist berusting. Gaandeweg werd ze steeds vaker gevraagd om teksten op te stellen, te spreken of een moment van rouw te begeleiden.

‘Ik doe het grotendeels op gevoel’

‘Natuurlijk heb ik er destijds wel eens over gedacht om spreker te worden op een uitvaart, maar daar bleef het in eerste instantie bij. In deze regio was het heel gebruikelijk dat een dominee of een predikant dat deed’, vertelt Alice. Maar omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan, schreef ze zich in voor een cursus rouwverwerking. Ter inspiratie.

‘Doodgewoon’ heette de cursus.  Waar alle facetten van de dood aan bod kwamen en waar ze in aanraking kwam met rauw verdriet. Ze stak er veel van op. Later schreef ze zich in voor ‘Verhalen vertalen’, gericht op het schrijven van levensverhalen. ‘Verder ben ik echt een autodidact. Ik heb nooit echt een specifieke opleiding gevolgd. Ik doe het grotendeels op gevoel.’

‘Het zou niet bij die ene keer blijven’

Maar eens moest toch officieel de eerste keer zijn. Dat moment kwam toen de plaatselijke dominee haar vroeg zijn taak tijdens een rouwdienst over te nemen. Zelf ging hij op vakantie. Bovendien hadden de nabestaanden liever een vrouw. ‘Het was in de eerste week van de zomervakantie. Ik had dus alle tijd. Fijn was dat. Ook de afstand in relatie tot de nabestaanden was fijn, voor dat moment. Het was een bijzondere ervaring, waarvan ik toen wist dat het niet bij die ene keer zou blijven.’

‘Mooi dat ik dit voor haar heb kunnen doen’

Een jaar later overleed haar schoonmoeder. Het was de tweede keer dat ze officieel optrad als spreker. Nu omgeven door veel familie en bekenden. Heel bijzonder vond ze het, dat ze dit voor haar schoonmoeder, voor haar man en haar schoonfamilie kon doen.

‘Wil je dit vaker doen?’ Het was de uitvaartleider in Nieuwleusen die haar, nu zo’n zeven jaar geleden, de grote vraag stelde. ‘Denk er maar eens over.’ Het overviel haar. En ook weer niet. Was dit niet wat ze het allerliefste deed en waarbij ze het meest in haar kracht stond? Waarbij ze van betekenis kon zijn. Zoals ze dat zo goed kon bij een huwelijk. Maar dan nu bij het levenseinde.

Die blonde mevrouw uit Dedemsvaart die zo mooi sprak

‘Ik probeer het gewoon.’ Met die insteek schreef ze zich in bij de Kamer van Koophandel. Met succes. Bijna als vanzelf. Omdat ze indruk had gemaakt. Uitvaartondernemers wisselden onderling haar naam uit. Ze werd onthouden. Als Alice Bijker of als ‘die blonde mevrouw uit Dedemsvaart die zo mooi en duidelijk had gesproken’.

Alice weet uit ervaring hoe belangrijk dat is. Zeker voor mensen op leeftijd. Ook met de rust die ze uitstraalt, maakt ze het verschil. ‘Dat is niet gespeeld. Ik voel me dan ook echt zo. Ik heb mijn verhaal op papier en weet hoe ik het wil brengen. De dagen voorafgaand ben ik soms wat in mezelf gekeerd, bereid ik me voor, ben ik bezig met verwerken om op het moment zelf emotioneel afstand te nemen. Ik pas mijn kleding er ook op aan. Ik stap letterlijk in mijn rol als spreker. Geconcentreerd op het moment. Mijn emoties geparkeerd. Natuurlijk moet ik daarna ook weer ontladen. Dat doe ik thuis. Door lekker te tuinieren of te wandelen. Soms krijg ik de vraag om van de kleding van de nabestaanden iets moois te naaien. Een deken of een tas. Ook daarin vind ik mijn ontspanning.’

‘Mensen komen niet voor niets bij mij’

Vorige maand liep ze een Camino naar Santiago de Compastela. Drie weken ging ze samen met andere pelgrims op pad. Daarvoor moest ze thuis veel afronden en vooral leren loslaten. ‘Dat vond ik best lastig. Ik voel me betrokken. Mensen komen niet voor niets bij mij om te vragen of ik wil spreken. Ik wil dat de aandacht geven die het verdient. Een goed afscheid helpt immers bij een goede rouwverwerking. Ik wil daar alles aan gedaan hebben.’

Ze liet los toen het kon en maakte herinneringen voor het leven. De gastvrijheid die ze onderweg ervoer, liet een diepe indruk op haar achter. Ze genoot van de ontmoetingen, de mooie gesprekken en bovenal de tijdloosheid. Een koffer die zoekraakte, blaren op haar voeten, de moeheid, ze overwon het allemaal en genoot met volle teugen.

‘Je hoeft het niet mooier te maken dan dat het is’

Ze houdt van taal. Dat blijkt uit de manier waarop ze verhalen samenstelt, die ze voordraagt. Een verhaal dat op de uitvaart tot leven komt, moet kloppen tot in de details.  Omdat je het maar één keer goed kunt doen. Met haar luisterend oor en haar schrijftalent stelt ze als het ware een levensdocument samen. Of meer. ‘Door jouw verhaal heb ik hem pas leren begrijpen’, vertelde een nabestaande over een overledene met een lastig karakter. ‘Het mooiste compliment dat je kunt krijgen’, glimlacht Alice. ‘Vroeger was het over de doden niets dan goeds. Dat hoeft niet meer. Je hoeft het niet mooier te maken dan dat het is. Als het maar respectvol blijft.’

De ontkerkelijking zorgde ervoor dat ze steeds vaker werd gevraagd. ‘Waar ouders vaak nog wel een band met de kerk hebben, is dat voor de kinderen vaak anders. Als spreker kun je dan toch, in samenspraak met hen, komen tot een passend afscheid.  Op die manier bewijs je zowel de overledene als de nabestaanden op een respectvolle manier de laatste eer’, vertelt Alice. ‘Technisch gezien lijkt het spreken op een uitvaart veel op dat van een trouwambtenaar. In beide gevallen bouw je een vertrouwensband op. Alleen bij een uitvaart zijn mensen nóg kwetsbaarder. En dat vergt nog meer zorg en aandacht.’

Met de dood geconfronteerd

Een aantal jaren geleden keek ze zelf de dood in de ogen. Een ongenode gast zette haar leven op z’n kop. Kanker. Ze genas, maar voelde zich lange tijd een kat in een vreemd pakhuis. Wist niet goed hoe ze draad van het leven weer moest oppakken. Sindsdien weet ze nog beter wat verlies is en wat het is om zo plotseling met de dood te worden geconfronteerd. Het zette haar aan het denken. Een ding wist ze zeker. Ze wilde hoe dan ook haar loopbaan bij De Ark goed afsluiten. Daarna was het tijd voor iets nieuws. Een ander pad.

Twee weken geleden nam ze afscheid van haar geliefde basisschool. Als juf, als collega, maar vooral als mens. Ze laat de school, waar ze van betekenis is geweest voor zoveel kinderen voorgoed achter zich. Ze sloot af met een met een sponsorloop voor de Stichting Bliss to Shine. Omdat ze uit eigen ervaring weet hoeveel impact kanker kan hebben op een gezin.

Om op te staan, daar waar ze nodig is

Voor Alice is er een nieuwe tijd aangebroken. Een tijd om zich helemaal te storten op een toekomst, die nog wat onwennig voelt, maar waar ze haar ziel en zaligheid in wil leggen. Hoe zwaar dat soms ook is. Om op te staan, daar waar ze nodig is. Waar verdriet en blijdschap samengaan. Twee uitersten. Als trouwambtenaar en als spreker bij uitvaarten. Daar waar vreugde en verslagenheid het grootste zijn.

Nieuwsgierig naar de website van Alice Bijker? Kijk dan op Afscheid in Woorden.

Kijk voor meer verhalen op werken, wonen en doen INDedemsvaart.

 

Cozies aanwinst voor winkelaanbod Dedemsvaart

Sandra Polhaar: ‘We bieden een compleet plaatje’

‘Een aanwinst voor Dedemsvaart’. ‘Precies wat het dorp nodig heeft’. ‘Een hele mooie toevoeging op het bestaande winkelaanbod’. En: ‘Ongetwijfeld een publiekstrekker voor mensen buiten het dorp.’ Het is een kleine greep uit de reacties, sinds de nieuwe winkel Cozies aan de Julianastraat in Dedemsvaart haar deuren heeft geopend.

Die opening was er dan ook één voor in de boeken. De goodiebags, die klaarstonden voor de eerste 300 betalende klanten, vlogen als zoete broodjes over de toonbank en werden enthousiast ontvangen.  ‘Stralend gingen mensen weer naar buiten. Het werd echt enorm gewaardeerd’, vertelt de 49-jarige Sandra Polhaar uit Dedemsvaart. Met een jarenlange financiële achtergrond is zij samen met haar partner Wim Dijk het brein achter de winkel. Desondanks werkt ze het liefst achter de schermen en schuift ze met liefde haar collega’s naar de voorgrond.

‘We hebben alles in huis voor een exclusieve inrichting’

Volgens Sandra zijn het Dinet Ramaker, Rianne Wijnhoud en Kelly Pouwels, die het gezicht vormen van de winkel. ‘Zij zijn de specialisten. Alle eer komt hen toe. Ik ben onwijs trots op hen’, benadrukt ze. De drie dames maken volgens Sandra het verschil met hun deskundigheid, hun creativiteit en hun persoonlijke aandacht. Dinet is interieurstyliste, Rianne en Kelly -op dit moment met zwangerschapsverlof- de bloemstylisten. Sandra zelf vindt het vooral leuk om op de achtergrond alles te regelen, om zo samen de winkel tot een succes te maken. ‘We bieden een compleet plaatje. Daarom zijn we niet alleen voor particulieren interessant, maar ook voor bedrijven. Met onze accessoires en onze expertise hebben we alles in huis voor een exclusieve inrichting van diverse ruimtes.’

De sleutel naar succes

Vijf jaar geleden begonnen als webshop vanuit een magazijn in Dedemsvaart, komt Cozies niet zomaar uit de lucht vallen. Inmiddels is de online shop uitgegroeid tot een populaire webwinkel en worden de producten door het hele land aangeboden bij diverse units van de woonwinkel Loods 5. Een gouden greep dankzij de luxe en toch betaalbare woonartikelen van merken als WoodWick, Zusss en HK Living. Ook de exclusieve kleine kledingmerken als Peppercorn en Menus slaan aan, evenals de stijlvolle sieraden. ‘Eigenlijk bieden we voor elk wat wils. Voornamelijk via social media zijn we groot geworden én dankzij de verschillende platforms die Loods en Fonq ons bieden. Voor ons is die combinatie de sleutel naar succes geweest.’

Ook vanuit het magazijn aan de Moerheimstraat in Dedemsvaart verliep de verkoop vanaf het begin voorspoedig. ‘Waarom begin je niet je eigen winkel in Dedemsvaart?’ Meer dan eens kreeg de Dedemsvaartse onderneemster deze vraag voorgelegd. Uiteindelijk besloot ze, samen met haar partner Wim Dijk van Dijk Natural Collections in Coevorden, de stoute schoenen aan te trekken.

‘Mensen vinden het heerlijk om weer te kunnen winkelen’

Het vinden van een pand was nauwelijks een probleem. Aan de Julianastraat had ze het bijna voor het kiezen. Op de vraag of ze het aandurft in deze crisistijd, knikt ze vol goede moed. ‘Wie niet waagt, wie niet wint. Ik zie niet zo snel beren op de weg’, lacht ze. ‘Bovendien hebben we, dankzij een kleine inkoop en verschillende verkooppunten, een wisselend aanbod, waardoor klanten eerder terugkomen. Vergeet niet dat mensen het heerlijk vinden om weer te kunnen winkelen. Ik denk ook dat sinds de coronatijd mensen veel meer in het dorp blijven. Om me heen hoor ik van bezoekers, dat ze er echt even een uitje van maken. Even lekker snuffelen bij ons, een paar modezaken bij langs om daarna even een hapje en een drankje te doen bij ’t Dorp of De Corner. Leuk toch?!’

Een echt familiebedrijf

Afgelopen zomer, maakte Sandra de tongen van de dorpsbewoners alvast een beetje los met een pop-upwinkel. ‘Eerst de oude spullen opruimen en dan iets nieuws beginnen, dat was het doel. En natuurlijk om de mensen alvast een beetje nieuwsgierig te maken. Dat is gelukt’, lacht ze. ‘Maar veel van mijn klanten wisten het al wel hoor, dat we hier onze nieuwe zaak zouden beginnen.’

Niet alleen Sandra startte haar fysieke winkel, ook de zoon van Wim, Robin Dijk, opende ernaast de deuren van zijn winkel in vrijetijdskleding, wielrennerskleding en BMX-fietsen. ‘Hij is pas 24, maar het is helemaal zijn passie’, licht Sandra toe. ‘Heel gaaf om te zien. Heel fijn ook om zo samen op te trekken. Zo is het echt een familiebedrijf aan het worden.’

Plannen in het verschiet

Ze heeft haar toekomstplaatje al uitgestippeld. ‘We gaan hier lekker aan de slag om deze winkel en tegelijkertijd onze verkooppunten een succes te laten zijn. Het magazijn hebben we meeverhuisd, dus het is fijn om nu alles bij de hand te hebben. Als we alles straks op de rit hebben, zijn we van plan om leuke workshops te geven. Decoratie met stylingadviezen bijvoorbeeld of droogbloemschikken, We hebben allerlei plannen in het verschiet’, belooft Sandra.

Nieuwsgierig naar het aanbod van Cozies. Kijk dan snel op de website.

Kijk voor meer verhalen op werken, wonen en doen INDedemsvaart.

Derde editie Strawberry Fields Festival verrassend en professioneel

‘De uitdaging is dit jaar een geoliede machine te zijn’

Wat ooit begon als een creatief idee van een stel enthousiastelingen groeide uit tot een festival dat z’n weerga niet kent. Het Strawberry Fields Festival in Dedemsvaart. De derde editie. Na twee succesvolle edities kon het festival twee jaar niet georganiseerd worden als gevolg van corona. Dit jaar mag het weer. Over een paar weken barst het spektakel los. Met opnieuw verrassende elementen en elke keer een tikkeltje professioneler.

Aan tafel in Lokaal 12 van de Readshop zit Gea van Dijk, het brein en de drijvende kracht achter het festival. Zij zette met het Strawberry Fields Festival Dedemsvaart nog eens extra op de kaart.

Ziel en zaligheid

Het is half negen in de ochtend als ze aan tafel schuift. Nog maar een half uurtje en dan staat ze weer volledig ‘aan’. Een telefoontje hier, een pakketje daar en dan weer terug naar de ‘tekentafel’, dé plek waar al veel ideeën de revue zijn gepasseerd en waar ze die ochtend wordt onderworpen aan een vragenvuur voor indedemsvaart.nl. Het is veel maar Gea stopt er met veel plezier haar ziel en zaligheid in. ‘Ik krijg er energie van. Bovendien leer ik nog elke dag bij’, zegt de bevlogen onderneemster.

Aan het plafond prijken kleurrijke parapluutjes die straks op het Surinaamse plein komen te hangen. Een einde verderop liggen de parasols en kartonnen aardbeien te wachten op een plekje in het gemeentepark. Het is een glimp van alles wat er over een paar weken te bewonderen valt op het festival.

Het hippiesfeertje

Trots pakt Gea haar telefoon erbij en laat ze zien wat er tot nu toe allemaal is bewerkstelligd en bedacht. En dat is nogal wat. Ze heeft paspoppen en torso’s uit een container weten te onderscheppen en kunstenares Mia van der Molen heeft ze met haar artistieke talent festivalproof gemaakt. Het resultaat is verbluffend. ‘Durf te vragen’, is het motto van Gea. Zo vroeg ze een fröbeltante op de streekmarkt om kleurrijke lantaarns te haken, fabriceert een enthousiast bouwteam alles wat nodig is om het festival op te bouwen. Ook De Makelij levert een forse bijdrage met de meest prachtige creaties van hout, stof en borduurwerk. Allemaal materialen die doen denken aan vervlogen tijden, de jaren ’60 waar de hippiestijl hoogtij vierde. ‘Dat is wat we beogen. Het hippiesfeertje oproepen. Niet voor niets heet het festival naar een song van De Beatles, Strawberry Fields Forever’, legt Gea uit.

Ontzettend veel te beleven

De derde editie van het festival belooft opnieuw een groot succes te worden. De organisatie heeft er ontzettend veel zin in en de bezoekers blijkbaar ook, want de kaartverkoop loopt goed. Woon je in Dedemsvaart, dan kun je bij The Readshop een voucher halen voor 5 euro localkorting. ‘We hebben een ontzettend leuk programma voor elkaar gebokst. Grote namen afgewisseld met doorbrekende talenten. We zijn selectief geweest in het eten, zodat we echt ‘good food’ hebben. Veder zijn er de hele dag  theateroptredens, een themaplein met hele verrassende acts en natuurlijk een boordevol programma voor de kinderen. Echt een dag voor het hele gezin.’

Dat de ticketprijs hoger ligt dan vorige editie, verklaart ze als volgt: ‘We willen een goed en professioneel festival neerzetten. Cultuur is nou eenmaal niet gratis en alles is duurder geworden. We willen onze plaatselijke bezoekers daarom graag tegemoet komen door ze €5 korting te geven.’

‘Zoveel ideeën’

Gea’s brein werkt het hele jaar overuren. Onderweg laat ze zich inspireren.  ‘Als ik aan het rijden ben, op vakantie of in de stad zie ik zoveel dat ook zo goed zou passen op ‘Strawberry’. Ik heb zoveel ideeën, dat mensen om mij heen wel eens gek van me worden. Echt, er zijn nog zoveel leuke dingen die we kunnen doen met bijvoorbeeld kunst. Maar we moeten ook nog iets overhouden voor 2023 en de jaren daarna’, lacht ze.

Lat steeds hoger

En laat nu precies dat haar missie zijn, een festival dat de komende 20 jaar geborgd is. ‘Je zet iets neer en je hoopt dat anderen het stokje over nemen. We zijn klein begonnen en uitgegroeid tot een groot festival. We hopen op vijfduizend man. De uitdaging dit jaar is om een geoliede machine te zijn, zodat alles vlekkeloos verloopt. Die lat komt inderdaad wel steeds hoger te liggen, maar dat mag ook. Het kost echt wel vijf jaar om zo’n festival perfect neer te zetten. Het bestuur en daarmee ook de organisatie worden wordt steeds professioneler, waarbij we ook de vrijwilligers zoveel mogelijk in hun kracht zetten; ze laten doen waar ze goed in zijn. Ruim honderd mensen hebben zich aangemeld als vrijwilliger en daar zijn we onwijs blij mee. Het zegt denk ik ook iets over de sfeer. Mensen vinden het leuk om te helpen in de voorbereidingen en op de dag zelf.’

‘Iedereen is bereid een stapje harder te zetten’

‘Het is zo leuk om met dit festival bezig te zijn’, zegt de Dedemsvaartse. ‘Mijn horeca-achtergrond komt me hierbij erg goed van pas. In die tijd heb ik geleerd hoe belangrijk het is dat je goed zorgt voor je mensen. Niet alleen voor de bezoekers, maar voor alle betrokkenen. Ervoor zorgen dat je een team wordt. Iedereen is bereid een stapje harder te zetten en dat is precies wat we nodig hebben. Cultuur is ook echt mijn ding. Ik heb in het bestuur van De Baron gezeten, van de theatergroep Venividi en natuurlijk zijn boeken evengoed cultuur.’

Met die twee passies, een flinke dosis doorzettingsvermogen en daadkracht heeft ze goud in handen. Ze lacht bescheiden. ‘Misschien wel, maar vlak ook de andere bestuursleden niet uit. Daarin zitten  zwaargewichten als het gaat om het organiseren van festivals. Dat hebben we ook nodig.’

Wil je op de hoogte blijven of kaarten bestellen? Kijk dan snel op de website van Strawberry Fields Festival.

Kijk voor meer verhalen op werken, wonen en doen INDedemsvaart.

 

 

Nico Dorgelo brengt boek uit met zo weinig mogelijk prikkels

‘Het is een beeldboek om te leren lezen’

‘In elke klas, op elke school in Nederland zitten drie of vier kinderen met dyslexie. Veel méér hebben moeite met begrijpend lezen.’ Nico Dorgelo, zelf vader van een kind met dyslexie, merkte dat er op de meeste scholen nauwelijks tijd is – of middelen zijn – om dat probleem het hoofd te bieden. Nico: ’Terwijl goed kunnen lezen in de rest van je leven best wel aardig van pas kan komen…’ Hij besloot in actie te komen.

‘Kijk naar YouTube,’ zegt hij. ‘Veel informatie komt in de vorm van beelden naar je toe. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig. Alleen hebben ze vaak moeite met de wijze waarop informatie gebracht wordt. Als je dat nou op een interessante manier aanpakt, dan pikken ze dingen moeiteloos op. Daarom heb ik een beeldboek gemaakt – De Verborgen Vallei – dat je kunt beschouwen als een soort Netflix-serie.’

Elke linker pagina standaard leeg

‘Het boek is in mijn ogen een tussenfase, een opstap naar het gewone lezen. Er staan heel veel plaatjes in, en de weinige tekst staat puur in dienst van het verhaal. Zou je alleen de plaatjes bekijken, dan krijg je al een goed idee van wat er gebeurt. Het leuke is, dat kinderen daardoor getriggerd worden: ze willen er meer over weten, als het ware in het verhaal kruipen. En dan gaan ze automatisch lezen, wat er in de tekstballonnen staat.’

Opmerkelijk aan De Verborgen Vallei is, dat de elke linker pagina standaard leeg is. Met opzet. ’Zo weinig mogelijk prikkels,’ legt Nico uit. ‘Voor kinderen met dyslexie is de Donald Duck vaak al een onneembare hobbel. Omdat er op twee naast elkaar liggende pagina’s veel te veel gebeurt. Dat kunnen ze gewoon niet behappen.’

‘Lezen maakt je leven rijker’

Ook de afmetingen van het boek zijn doelbewust gekozen. ‘Het is nogal groot,’ beaamt Nico. ’De achterliggende gedachte is, dat het een belangrijk deel van je zichtveld beslaat: de prikkels er omheen zijn grotendeels verdwenen. Daardoor word je min of meer in het verhaal gezogen, en kun je je daar beter op focussen.’ De reacties op De Verborgen Vallei zijn tot nu toe bijzonder positief. ‘Natuurlijk heb ik het boek al ‘getest’ en aan een aantal kinderen voorgelegd. Dat pakte perfect uit. Ze waren stuk voor stuk enthousiast. En heel benieuwd naar het vervolg.’ Laat dat nu precies zijn, wat Nico voor ogen heeft: ’Lezen maakt je leven rijker, geeft je verbeelding alle ruimte, en leert je dat er veel méér is dan wat je elke dag om je heen ziet. Lezen maakt je wereldwijzer. En heel belangrijk: het is gewoon heerlijk om te doen!’

Strawberry Fields Festival

‘Een belevenis om naar uit te kijken!’

Zaterdag 20 augustus is de mooiste dag van het jaar. Tenminste, als het aan de organisatie van Strawberry Fields Festival ligt. Het muziek- en theaterfestival viert dit jaar de derde editie met tal van muzikale acts, allerlei soorten (straat)theater en een talkshow onder leiding van Marcel van Roosmalen. Strawberry Fields Festival heeft opnieuw maar één doel: alle bezoekers, van jong tot oud, een topdag te laten beleven. De intieme setting van het Gemeentepark vormt een mooi contrast met de grootse plannen van de organisatie. Zo is de Haagse band The Kik al bevestigd, net als Mell & Vintage Future, New Cool Collective, DeWolff en Inge van Calkar. In aanloop naar het festival worden nieuwe namen bekend gemaakt via de website en social media.

 

Gea van Dijk is al sinds het begin betrokken bij de organisatie: ‘Wat is er lekkerder dan een zonnige dag in het park met je favoriete vrienden en kennissen, een drankje in je hand en livemuziek? Op het weer hebben we geen invloed, maar op de rest van de dag wel en daarom hebben we muziek en theateracts, die garant staan voor heerlijk ontspannen middag en een avond waar geen eind aan lijkt te komen.’

Wie behoefte heeft aan hilarisch goed gesprek, schuift aan bij de talkshow Aardbei Vandaag onder leiding van Marcel van Roosmalen. Op volstrekt eigen wijze leidt hij gesprekken met interessante gasten. Wie dat zijn, hoor je in de loop van de komende weken. Mocht je denken dat het Gemeentepark met drie podia en een talkshowtent vol zou zijn, dan heb je het mis. Tal van theateracts zijn op allerlei plekken in het park te vinden. Denk aan akoestische optredens, magie of doe mee met een potje bingo op de Foute Camping, luier in hangmat of slenter over de festivalmarkt Bizar Bazar.

Loop je toevallig met een knorrende maag, dan breng je een bezoekje aan één van de good food pop-up restaurants. Onder anderen local hero’s als Daniel Poolman (bekend van Proefkamer het Reestdal) en Rick de Jonge (bekend van bistro Madeleine in Utrecht) jagen de knagende honger graag uit je lijf. Neem je kinderen mee? Geen probleem: zij zijn graaggeziene gastjes en dus is er ook voor hen genoeg te beleven en te ontdekken! Kinderen tot 7 jaar mogen zelfs gratis het festivalterrein op.

Kaarten (ook de gratis kinderkaarten) kun je bestellen via www.strawberryfieldsfestival.eu